تحفه گر گفت: احیای مشترکات فرهنگی کشورهای فارسی زبان، سبب آرامش و صلح و همگرایی های اجتماعی و فرهنگی است.

قرابت بیشتر کشورهای فارسی زبان با برپایی گفتگوهای بینافرهنگی خراسان/ تاکیدتولیت آستان قدس به برگزاری رویدادهای فرهنگی

افشین تحفه گر در حاشیه برپایی همایش بین المللی گفتگوهای بینافرهنگی خراسان بزرگ درگفتگو با خبرنگار قدس آنلاین گفت: یکی از دلایل برگزاری این همایش که با همکاری و همراهی نهادهای مختلف فرهنگی کشورهای فارسی زبان برگزار شد، قرابت فرهنگی بین این کشورهاست. حوزه جغرافیایی خراسان بزرگ، که امروز گستره فرهنگی آن در چند کشور قرار گرفته است، خرده فرهنگ هایی را در خود جای داده است که به علت کم توجهی، برخی از آنها در حال فراموش شدن هستند.

وی اظهار کرد: طبیعی است که متفکران و دانشمندان و اساتید و محققینی که در این زمینه فعال بوده و تالیف های زیادی هم داشته اند، به خوبی می توانند بیان کنند که اگر این قرابت ها واشتراکات فرهنگی دوباره احیا شده و در کنارهم قرار گیرند، می توانند سبب آرامش و صلح و همگرایی در حوزه های مختلف ازجمله اجتماعی و سیاسی و فرهنگی باشند. به همین دلیل تصمیم گرفته شد تا همایشی تحت عنوان گفتگوهای بینافرهنگی خراسان بزرگ برگزار شود.

تحفه گر با بیان این موضوع که یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در برپایی این همایش، همراهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادها و دستگاه های مختلف خراسان رضوی به خصوص، همکاری های بسیار خود و سازنده آستان قدس رضوی بود، اظهار کرد: تولیت محترم آستان، همیشه نگاهی ویژه ای به کمک به برگزاری رویدادهای فرهنگی ازجمله این همایش داشته و تاکیدات و توصیه های فراوانی در این زمینه انجام داده است.

وی افزود: به همین دلیل تفاهم نامه مشترکی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آستان قدس رضوی منعقد شد و امروز شاهد برپایی همایش بین المللی گفتگوهای بینافرهنگی خراسان بزرگ هستیم.

وی ابراز امیداوری کرد: اگر این همگرایی بین دستگاه های فرهنگی و آستان قدس، دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان قطب علمی شرق کشور، نمایندگی سازمان ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی که رایزن های ۸ کشور را درگیر اینکار کرده و استقبال خوبی که دراین زمینه از طرف مدیران مسئول رسانه ها و مخاطبین شده است، ادامه پیدا کند، به نظر می رسد این همایش بتواند پایه گذار یک حرکت نوین در همراهی های مشترک و برگزاری رویدادهای ادبی و فرهنگی باشد.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان ساخت: برپایی نمایشگاه ها و رویدادهای هنری مشترک در کنار برگزاری این همایش های بین المللی می تواند، کمک شایانی به تبادل اطلاعات و آشنایی بیشتر با فرهنگ و زبان فارسی در کشورهای فارسی زبان انجام دهد. شروع این کار برپایی یک همایش بود اما همین اقدام می تواند در آینده منتج به یک رویداد بزرگ فرهنگی و هنری شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.